Gebruik mindmaps om u te helpen studeren

Als je een universiteit of student bent, maak je waarschijnlijk veel aantekeningen wanneer je lessen volgt of je studieboeken leest. Later bekijk je de aantekeningen die je hebt gemaakt bij het voorbereiden van examens.
Je hebt je misschien afgevraagd of er een goede of een verkeerde manier is om aantekeningen te maken. Werkt de ene methode om aantekeningen te maken beter dan de andere?

Er is waarschijnlijk niet één manier die voor alle mensen in alle situaties het beste werkt, omdat ieders brein zo uniek is.
Het grootste probleem bij het maken van aantekeningen op de traditionele manier is dat dit een zeer passief proces is. Door gewoon aantekeningen te maken, worden de hersenen niet erg betrokken bij de interactie met de informatie. Als je je brein actiever kunt betrekken bij het organiseren van het nieuwe materiaal, zul je het beter onthouden.

Als je sterk bent in visueel leren, kun je profiteren van het maken van aantekeningen met veel grafieken en tekeningen, zelfs cartoons! Als u zeer goed bent in auditieve vaardigheden en zwak in het visuele gebied, zult u het beter doen door alle aantekeningen op band op te nemen die u moet onthouden.

De volgende techniek voor het maken van aantekeningen is bijzonder effectief voor mensen die zeer visueel zijn. Deze methode om aantekeningen te maken wordt ook wel mindmapping of het maken van een leerkaart genoemd.
Hoewel het enige oefening vergt om mindmapping effectief te gebruiken, merken de meeste mensen die het gebruiken dat ze met veel minder werk veel meer informatie kunnen bewaren en onthouden.

De essentie van de leerkaart (ook bekend als geheugenkaart of mindmap) -techniek is vrij eenvoudig. U heeft een blanco vel papier nodig, hoe groter hoe beter. Je hebt minimaal één pen nodig, meer als je verschillende kleuren wilt gebruiken.
Je zult proberen de hele pagina met je aantekeningen te vullen, dus het is belangrijk om de grootte van je schrijven vrij klein te houden. Met oefenen zou je beter in staat moeten zijn om te beoordelen welke omvang van schrijven effectief zal werken.
Terwijl je naar de docent luistert of het artikel leest dat je bestudeert, bepaal je wat volgens jou het centrale thema is. Je luistert bijvoorbeeld naar een lezing waarbij je besluit dat het centrale thema lijkt te zijn: omstandigheden in Europa aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog

Of je luistert naar een lezing met een centraal thema van strategieën die planten gebruiken om te overleven winter
Als u eenmaal hebt besloten wat het centrale thema is, noteert u de woorden in het midden van de pagina en tekent u een cirkel rond het hoofdthema. Probeer niet een zin of een alinea op te schrijven – noteer gewoon genoeg van de sleutelwoorden die de ideeën weer in je opkomen.

Blijf luisteren of lezen, kijk uit voor het eerste hoofdsubthema.
Wanneer u het eerste grote subthema tegenkomt, kiest u een plek op de pagina om een ​​paar sleutelwoorden op te schrijven die het subthema samenvatten. Teken een cirkel rond de subthema-woorden en voeg vervolgens uw subthema-cirkel toe aan de hoofdthema-cirkel met een lijn.

Telkens wanneer u een nieuw hoofdsubthema tegenkomt, noteert u een paar sleutelwoorden om het nieuwe idee samen te vatten en tekent u een cirkel rond die woorden. Trek vervolgens een lijn om de subthema-cirkel te verbinden met de hoofdcirkel van ideeën in het midden van de pagina. Uiteindelijk heb je een cirkel in het midden met verschillende spaken die eruit stralen.
De lijnen of spaken hoeven niet recht te zijn en ze kunnen elke gewenste lengte hebben. De cirkels hoeven geen cirkels te zijn; het kunnen vierkanten, driehoeken of ovale kronkels zijn als je dat liever hebt. U kunt verschillende kleuren gebruiken om de ideeën beter te ordenen.

Terwijl de spreker of schrijver zijn ideeën blijft presenteren, zult u merken dat sommige van de gepresenteerde ideeën aanvullende ondersteunende details zijn die een van de subthema’s die u al hebt geïdentificeerd, verduidelijken of illustreren. In dit geval schrijf je deze sub-subthema’s op met slechts een paar woorden, sluit ze in een cirkel of kronkel in en koppel ze aan hun sub-thema met een regel.

Uiteindelijk kunnen uw subthema-kringen veel spaken uitstralen terwijl de auteur of docent zijn ideeën blijft presenteren. U kunt in één oogopslag de dominante thema’s van de lezing en de onderliggende organisatiestructuur van de ideeën overnemen.
Als u zelf ideeën heeft terwijl u leest of luistert naar de lezing, noteer deze dan ook. Dit laat zien dat je hersenen actief met het materiaal omgaan.

Wanneer u een mindmap of een leerkaart van al uw aantekeningen maakt, maakt u een zeer visueel document dat veel verschilt van traditionele methoden voor het maken van aantekeningen voor de klas.

Mensen die visueel heel goed leren, zullen vooral profiteren van de manier waarop leerkaarten de relaties tussen hoofdthema’s, subthema’s en ondersteunende feiten en ideeën duidelijk weergeven.

Probeer deze methode en kijk of dit de techniek voor het maken van aantekeningen is die het beste bij u past!