Bewegwijzering is belangrijk

Bewegwijzering omvat de vorm, de inhoud en locatie van wegwijzers ten behoeve van verkeer en dus voor wandelaars, fietsers en gemotoriseerd wegverkeer. Je zou kunnen zeggen dat je het kunt opdelen in een aantal verschillende soorten. Zo kennen we de gestandaardiseerde wegwijzers, speciaal voor het wegverkeer en onderscheiden we ook bewegwijzering binnen de verschillende gemeenten. Dan praat je vaak over bezienswaardigheden, straten en bedrijfsterreinen. Verder heb je nog wegwijzers openbare gebouwen, wegwijzers voor fietsers en wandelaars terwijl je ook nog wel eens bewegwijzering ziet die geen functie heeft, maar wel leuk is. Zo zie je op de top van een berg hoeveel kilometer het is naar bijvoorbeeld Los Angeles,

Bewegwijzering is belangrijk

Bewegwijzering is voor met name het wegverkeer uitermate belangrijk en dat speciaal voor de veiligheid, Gevaarherkenning en de dosering van het verkeer, Doseren is een logische manier om het verkeer rond het centrum van een plaats te leiden, zodat het centrum niet verstopt raakt. Met betrekking tot bewegwijzering zijn de plaatsnamen en weg- en afritnummers belangrijk, omdat die overeen moeten komen met de inhoud van de verschillende navigatiesystemen. De bewegwijzering is overigens vaak een bevestiging voor weggebruikers. Zo weten ze dat ze op de juiste weg zijn. iedereen dient de  verkeersborden te kennen online kan je eenvoudig  Verkeersborden oefenen

Kleurcodes voor de verschillende soorten wegen

De meeste landen hanteren kleurcodes voor de verschillende soorten wegen. In Nederland is de algemene kleurcombinatie wit op blauw, bestemmingen die geen plaatsnaam zijn worden vaak zwart op wit gezet.  Voor fietsers en bromfietsers wordt rood en wit gebruikt en landelijke fietsroutes kennen bewegwijzering in groen op wit.

Zeker op de snelweg kun je best een keer een bord missen

Bewegwijzering zijn ook de fel gekleurde borden die stremmingen en omleidingen aangeven. Op de snelwegen streeft men er steeds na om bijvoorbeeld afrit aanduidingen diverse keren terug te laten komen. Zeker op de snelweg kan een automobilist namelijk gemakkelijk een keer een bord – en in dat geval ook de afslag-  missen. De bewegwijzering in ons land was tot 2004 wat betreft de aanleg en het ontwerp verantwoordelijk voor de wegwijzers. In 2004 kwam de regie te liggen bij Rijkswaterstaat, dat vervolgens Tebodin aanstelde voor het maken van de bewegwijzeringsborden.  Sinds 2013 is de Nationale Bewegwijzeringsdienst verantwoordelijk en coördinator van uniforme uitvoering van bewegwijzering.

Het aantal ongelukken zou niet meer te tellen zijn

Wat zeker is, is dat het er zonder bewegwijzering heel anders uit zou zien. Uiteraard moeten bewegwijzeringsborden altijd goed leesbaar zijn, het aantal ongelukken zijn niet meer te tellen zijn als mensen moesten stoppen om te kunnen lezen wat er op de borden staat. Veel mensen denken dat de oplossing voor het fileprobleem in het luchtruim ligt. Omdat daar echter geen bewegwijzering aangelegd kan worden, lijkt dit echter een utopie.